در ادامه مطالب مربوط به مزه خدمت رسانی چهار مورد دیگر از موارد مربوط به ارزشها وفضایل خدمت رسانی به همنوع را تقدیم می دارم باشد که مورد توجه همه مسئولین بزرگوار قرار گیرد:
5- بهانه ورود به بهشت است
پیامبر خدا (ص): دَخَلَ عبدٌ الجَنَّة بِغُصنٍ مِن شَوْکٍ کانَ علَى طَریقِ المسلمینَ فَأماطَهُ عَنْهُ؛ بنده اى به سبب برداشتن شاخه خارى از سر راه مسلمانان به بهشت رفت. روشن است که پاداش برداشتن بسیاری از موانع اداری وبروکراسی از جلو راه مردم در ادارات کمتر از برداشتن یک خاشاک نیست. مرحوم آیةالله شهید بهشتى مى فرمود: «بهشت را به بها مى دهند و به بهانه ندهند». این سخنى حکیمانه است، از آنجا که از پیامبر اکرم (ص)روایت شده: «در معراج فرشتگانى را دیدم که از آغاز آفرینش پیوسته به رکوع یا سجده و عبادت و فلان دعا و ذکر بودند و باز مى گفتند: «ما عَبَدناک حقَّ عبادتِک»؛ آن گونه که شایسته پرستش تو است نتوانستیم عبادت کنیم. یا اینکه امام کاظم (ع) می فرمایند : بسیار بگویید: «اللّهم لا تَجْعَلنى مِن المُعارِینَ و لا تُخْرِجنی مِنَ التَقْصیر...» ؛« خدایا مرا از کسانى که ایمان عاریه اى دارند قرار مده و از این دایره که همواره خودم را مقصر بدانم، بیرون مبر» پس ماکه عبادتمان کمتر از فرشتگان است نیاز به کارهای خیر بیشتری داریم بر اساس این روایات، خوبان موفّق ترند و این جایگاه والاى خدمت رسانى را مى نماید و گرنه طبق روایت قبل «مؤمنان همگى خدمتگزار یکدیگرند. همچنین از نوع تمجید و تشویقهاى معصومان علیهم السلام بر مى آید که روحیه خدمتگزارى باید در جان فرد فرد مسلمانان ایجاد شود، تا به عنوان بهترین عبادت، در این میدان گام نهند. امام خمینى قدس سره مى فرماید: امیدوارم خداوند به شما توفیق خدمت به مستمندان را - که از بزرگ ترین عبادات نزد خداست - عنایت فرماید. حضرت استاد آیة الله جوادى آملى در درس تفسیر مى فرمود: اى کاش خداوند عمر طولانى به مرحوم محدّث قمى عنایت فرموده بود تا موفّق مى شد، درباره ارزش خدمات اجتماعى، جلد دوم مفاتیح الجنان را بنویسد. عبادت به جز خدمت خلق نیست به سجاده و خرقه و دَلْق نیست
این شعر ظاهرى دارد و روح و باطنى؛ این معناى ظاهرى که نماز و روزه و... لازم نیست، باطل است زیرا اداى واجبات دینى نخستین گامِ پرستش است. آن که امر خدا را در نماز و روزه و... اطاعت نمى کند در نخستین گام بندگى، کافر و بت پرست و خودپرست شده است از این رو، در بازرسى پل صراط قیامت، اوّل از نماز مى پرسند. کسانى که به عبادت به طور کلى بى اعتنا هستند و کار خیر مى کنند باید بدانند، کار خیر را باید خدا بپذیرد و اگر نماز را سبک بشمارى و نماز رد شود، سایر تلاشها هم رد خواهد شد. إنْ قُبِلَت قُبِلَ ما سِواها و إنْ رُدَّت رُدَّ ماسِواها»
ومعنای باطنی آن این است که ارزش خدمت به مردم کمتر از عبادت نیست.
6- نعمت خدا است
امام حسین (ع): ...و اعلموا أنَّ حَوائجَ الناسِ اِلَیکُم مِنْ نِعمِ اللّهِ عَلَیکُم فلا تَمَلُّوا النِّعَمَ فَتَتحوَّل إلَى غیرکم...؛ و بدانید که نیازمندى هاى مردم به شما، یکى از نعمتهایى است که خدا بر شما ارزانى داشته است. پس با نعمتها بدرفتارى نکنید که در نتیجه به دیگران داده شود. این روایت بخشى از سخنرانى امام حسین (ع) است و جمله آخر به چند صورت نقل شده است مثل، «فَتُحَوَّلُ نَقِماً»؛ اگر نعمت را ضایع کردید به بلا تبدیل مى شود. شکر نعمت، نعمتت افزون کند کفر، نعمت از کفت بیرون کند شبیه این حدیث از امام على (ع) چنین نقل شده است: اى جابر، قوام دین و دنیا بر چهار پایه است: عالمى که دانش خویش را به کار گیرد، جاهلى که از آموختن روى برنتابد، بخشنده اى که از نیکى دریغ نکند، فقیرى که آخرت خویش به دنیا نفروشد پس هر گاه عالم دانش خود را تباه کند، نادان از آموختن سرباز زند و چون توانگر بخل ورزد، تهى دست آخرت خویش به دنیا بفروشد. یا جابر، مَنْ کَثُرَت نِعَمُ اللّه عَلَیه کَثُرت حَوائِجُ النّاس إلَیهِ، فَمَن قامَ لِلّهِ فیها بِما یَجِبُ عَرَّضَها للدّوامِ و البَقاءِ، و مَن لَمْ یَقُم فیها بِما یَجِبُ عَرَّضَها لِلزّوالِ والفناءِ»؛ اى جابر، هر که از نعمت هاى خدا بیشتر بهره یابد نیازهاى مردم نیز بیشتر نزدش آید؛ پس هر که در پاسخ آن نیازها به وظایفى که بر عهده دارد، براى خدا عمل کند، زمینه ماندگارى و تداوم نعمت ها را فراهم ساخته است و هر که به وظیفه اش در این زمینه عمل نکند نعمت ها را در معرض نیستى و نابودى قرارداده است.
چند نکته مهم: 1. برخى مراجعات مردم را مزاحمت تلقى مى کنند، از این رو فرار از دست مراجعه کنندگان، یا سرگردانى و سر کار گذاشتن و وعده سر خرمن دادن را هنر و سیاست خود به حساب مى آورند. 2. از روایت استفاده مى شود که نعمت خدادادى هزاران شکل است، و همان گونه که پول و ثروت، نعمت است، مقام، منصب، اعتبار، آبرو، شهرت و هر چه حلاّل مشکلات باشد نعمت خدادادى است و شکر آن، خدمت رسانى، و بى توجهى به نیازمندان، کفران نعمت است. 3. جاى حسابرسى و ثواب و عقاب آخرت است و این دنیا، دار کار و عمل است. و لى برخى گناهان مثل کفران نعمت، آنقدر زشت است که حتى در این جهان هم تأثیر شوم بر زندگى دارد. و در این باره فرقى بین مسلمان و کافر نیست، نظیر ظلم که حکومت را نابود و عدالت که حکومت رامستدام مى کند. امام على (ع) مى فرماید: «سببُ زوالِ النِّعَمِ الکُفرانُ» ؛ کفران نعمت علت نابودى نعمت است.
7- رحمت الهى است
اسماعیل ابن عمار می گوید به امام صادق(ع) عرض کردم آیا مؤمن بر مؤمن رحمت است امام فرمودند آری عرض کردم چگونه فرمودند: هرگاه مؤمنی حاجتی را برای برادر مؤمنش بیاورد آن رحمت است از سوی خداوند که به سوی اوجاری شده است پس اگربرآ ورده نمود همانا پذیرفته واستقبال نموده است از رحمت خداوند واگر در حالی که می تواند اداکند آن را رد نمود از خودش رحمتی از سوی پروردگارش را رد کرده است.على بن جعفر گوید: حضرت ابوالحسن مى فرماید: من أتاه أخوه المُؤمِن فی حاجةٍ فإنّما هی رحمةٌ من الله تبارک و تعالى ساقها إلیه... ؛ هر که برادر مومنش براى حل مشکلى نزدش بیاید تنها و تنها رحمتى است از ناحیه خدا که به سویش روانه کرده است.اسماعیل بن عمار صیرفى به امام صادق (ع) عرض مى کند: فدایت شوم، آیا مؤمن رحمت به حساب مى آید براى مؤمن؟ حضرت فرمود: آرى، پرسید: چگونه؟ حضرت فرمود: هر مؤمنى که برادر نیازمندش براى رفع مشکلى نزدش بیاید، او تنها رحمتى است از جانب خدا که به سویش سوق داده و برایش سبب سازى کرده است. پس اگر حاجتش را روا کند به خوبى از رحمت استقبال کرده است. و اگر - با اینکه توانایى حل مشکل را دارد - او را برگرداند، رحمتى از خداى (عزّوجلّ) را از خود رد کرده است.همان رحمتى که خداى (عزّوجلّ) به سویش کشانده و درِ خانه اش رسانده بود. و خداى (عزّوجلّ) این رحمت را ذخیره کند تا روز قیامت براى آن کسى که حاجت او رد شدده است تا درباره مالکیت آن تصمیم بگیرد. اگر خواهد آن را به خود برگرداند و اگر خواهد به دیگرى رساند. چون روز قیامت او در رحمت خدا تصمیم گیرنده باشد - زیرا اختیارش به دست او سپرده شده است. اى اسماعیل، به نظر تو آن را به که برمى گرداند؟ گفتم: گمان ندارم آن را از خویش برگرداند. فرمود: گمان مدار بلکه یقین بدار که آن رحمت را هرگز از خود برنگرداند. فضل و رحمت فضل و رحمت الهى از یک نگاه، دو گونه است: الف) رحمت فراگیر و همگانى؛ مثل توفیق بهره ورى از علم، صنعت، طبیعت، که طبق این آیه شریفه، به همه مى دهد: «کلاًّ نمدّ هؤلاءِ و هؤلاءِ مِن عطاءِ ربّک و ماکان عطاءُ ربّک محظوراً»؛ هر یک از این دو گروه را از اعطاى پروردگارت، بهره و کمک مى دهیم، و عطاى پروردگارت هرگز از کسى منع نشده است.امام على (ع): «من قطعَ معهودَ إحسانِه قَطَعَ الله موجودَ إمکانِه»؛ هر که رشته احسان خود را قطع کند، خداوند توفیق و توان کنونى او را بگیرد. رسیدگى به مشکلات بیچارگان یکى از مغناطیس هاى جلب رحمت الهى است. امام باقر(ع) مى فرماید: گاهى برادرى براى حاجتى نزد مؤمن مى آید که نمى تواند حاجتش را روا کند ولى دل مى بندد و تصمیم مى گیرد که آن را انجام دهد، خداى تبارک و تعالى او را به سبب همین تصمیم، وارد بهشت مى کند.
ادامه دارد
مزه خدمت به مردم قسمت دوم
اهمیت، ارزش ها وفضایل خدمت رسانی
با نگاه اجمالی به احادیث معصومین(ع) اهمیت و ارزشهای خدمت رسانی به مؤمنین روشن می شود مادر جامعه ای زندگی میکنیم که مردمش از شیعیان وانسانهای معتقد به اسلام هستند به جاست مسئولین محترم با توجه به این روایات وارزشها انگیزه های معنوی خود را در خدمت رسانی به مردم بالا برده وبا نیتهای الهی وخالصانه در خدمت به مردم کوشا باشند مطالب ذیل در چند قسمت این فضائل را نشان می دهد باشد که همه مردم ومسئولین محترم در خدمت رسانی به هم نوع خود کوشا باشیم.
1-مایه تقویت ایمان است
امام صادق (ع) مى فرماید: «المُؤمنون خَدَم بَعضُهُم لِبَعضٍ...»؛ مؤمنان همگى خدمتگزار همدیگرند، پرسیدند: چگونه؟ فرمود: به یکدیگر فایده رسانند و سود بخشند.
2- مساوی با عبادت یک عمر است
امیرمؤمنان (ع): از رسول خدا شنیدم که مى فرمود: مَن قَضى لَأخیهِ المُؤْمِنِ حاجَةً کان کَمَن عَبدَاللّه دَهْرَه؛ هر که براى برادر مؤمنش، مشکلى را حل کند به سان کسى است که تمام عمرش خدا را عبادت کرده است. امام صادق (ع) گلچین شدگان الهى را رهپویان این راه بهشتى مى داند: إنّ الله تعالى خَلقَ خَلْقاً مِن خَلقِه اِنتَجَبَهم لِقَضاءِ حَوائِجِ فُقَراءِ شیعَتِنا، عَلى ذلکَ الجَنّة؛ فَإن اسْتَطَعْتَ أنْ تَکونَ مِنهُم فَکُن؛ خداى تعالى از میان آفریدگانش، گروه ویژه اى را خلق کرده، که اینان را گلچین کرده است براى گره گشایى شیعیان نیازمند ما پاداش کارشان بهشت است و اگر تو توانستى، از اینان باش.پیامبر اکرم (ص): أنسَکُ النّاسِ نُسکاً، أنصَحُهُم جَیباً و أسلَمُهُم قَلباً لِجمیعِ المسلِمین؛ عبادت کننده ترین مردم، شخصى است که خیر خواه تر و دل پاک تر باشد نسبت به تمامى مسلمانان.
3- برابر با 10 طواف خانه خداست
در اصول کافی جلد 2 صفحه 200آمده است: اسحاق بن عمار از امام صادق (ع) چنین روایت کند: «من طاف بهذا البیتِ طوافاً واحداًکتب الله عز وجل ست? آْلاف حسنه ومحی عنه سته آلاف سییه ورفع الله له سته آلاف درجه حتی اذا کان عندالمتلزم فتح الله له سبعه ابواب من ابواب الجنه قلت له جعلت فداک هذاالفضل کله فی الطواف ؟قال(ع) نعم واخبرک بافضل من ذالک...»؛ هر که یک بار به دور خانه کعبه طواف کند، خداوند برایش شش هزار حسنه مقرر مى فرماید و شش هزار گناهش را ببخشاید و شش هزار درجه اش عطا فرماید تا آن گاه که به محل مُلْتَزَم ( بین رکن حجر و باب کعبه ) برسد، که هفت باب از دربهاى بهشت بر او گشاید. پرسیدم: جانم به فدایت آیا در طواف این همه فضیلت هست؟ فرمود: آرى، و تو را آگاه کنم از کارى پر فضیلت تر از این. عرض کردم آری: امام فرمودند:من قضی اخاه المؤمن حاجه کان کمن طاف طوافا وطوافا وطوافا حتی عد عشرا کسی که حاجت برادر مؤمنش را برآورده نماید مثل آن است که ده بار این طواف را انجام داده است. امام خمینى قدس سره هنگامى که همراه دوستان طلبه خود به مشهد مقدس مشرف مى شد، دعا و زیارتشان را مختصر انجام مى داد و زودتر به منزلى که اجاره کرده بودند، برمى گشت، منزل را آب و جارو، سماور را روشن و چایى را مهیا مى کرد و منتظر بازگشت سایر دوستان مى ماند و وقتى دوستان مى رسیدند، از آنان پذیرایى مى کرد. یکى از طلاب مى پرسد، این چه کارى است که شما مى کنید براى چاى درست کردن، دعا و زیارت را کوتاه و مختصر مى خوانید و سریع به خانه بر مى گردید؟ امام در پاسخ او مى گوید: «من ثواب این آب و جارو و چاى درست کردن را کمتر از ثواب آن دعا و زیارت نمى دانم».
4- از شرایط وعلا متهای شیعه است
امام صادق (ع) به مفضّل بن عمر مى فرماید:شیعیان ما را به دو خصلت بیازماى و هر که داراى آن دو خصلت باشد با وى رفت وآمد و دوستى کن و گرنه از وى بپرهیز و حتماً کناره گیرى کن. پرسیدند: آن دو خصلت چیستند؟ فرمود: «المُحافَظَةُ عَلى الصّلَواتِ فى مَواقیتِهِنّ، و المواساةُ لِلإخوان و إن کان الشئُ قَلیلاً» ؛ نماز به وقت خواندن و مواسات با برادران اگر چه با چیز اندکى باشد.امام صادق (ع)باز مى فرماید: إنّما شیعَتُنا یُعرَفونَ بِخِصال شتّى: بالسّخاء و البذلِ للاخوان و...؛ شیعیان ما با خصلت هاى گوناگونى شناخته مى شوند: با سخاوت و بخشش به برادران... .پیامبر خدا(ص)مى فرماید: «روز قیامت براى شیعیان من و شیعیان اهل بیتم - که در دوستى ما خالص اند - منبرهایى پیرامون عرش گذارده مى شود و خداى (عزّوجلّ) مى فرماید: «اى بندگان من، سوى من آیید تا کرامت خود را بر شما بگسترانم که در دنیا اذیت شدید». خدمت رسانى از شرایط مهم شیعه بودن است امام حسن عسکرى (ع) مى فرماید: «شیعیان على (ع) آنانند که از اینکه مرگ به سراغشان آید یا آنان (با استقبال از شهادت) به پیشواز مرگ روند، نمى هراسند؛ شیعیان على (ع) آنانند که برادرانشان را بر خود مقدّم مى دارند، هر چند خود نیازمند باشند...». در محضر امام (ع) محمد بن عجلان از محضر امام صادق (ع) گزارش مى دهد: مردى وارد شد و سلام کرد، امام (ع) از حال برادران و همشهریانش پرسید، آن مرد خیلى خوب تعریف و تمجید کرد. ضرت پرسید: سرزدن و عیادت توانگران آنها با بینوایانشان چگونه است؟ پاسخ داد: اندک است، امام پرسید: رسیدگى و کمک ثروتمندانشان - در آنچه دارند - به تهیدستانشان چگونه است؟ پاسخ داد: شما اخلاق و صفاتى را مى فرمایید که در میان ما نیست. حضرت فرمودند: پس چگونه آنان خود را شیعه مى دانند. سفارش هایى از امام باقر(ع) جابر جعفى نقل مى کند: بعد از خاتمه اعمال حج، با جمعى به خدمت امام محمد باقر(ع) رسیدیم، هنگامى که خواستیم با حضرت وداع کنیم، عرض کردیم توصیه اى بفرماید! فرمود: اقویاى شما به ضعفا کمک کنند! اغنیا از فقرا دلجویى نمایند! هر یک از شما خیرخواه برادر دینى اش باشد. و آنچه براى خود مى خواهد براى او نیز بخواهد! اسرار ما را از نااهلان مخفى دارید، و مردم را بر ما مسلط نکنید! به گفته هاى ما و آنچه از ما به شما مى رسانند توجه کنید؛ اگر دیدید موافق قرآن است، آن را بپذیرید و چنانچه آن را موافق قرآن نیافتید، بر زمین بیاندازید! اگر مطلبى بر شما مشتبه شد، درباره آن تصمیمى نگیرید و آن را به ما عرضه دارید تا آن طور که لازم است براى شما تشریح کنیم. اگر شما چنین بودید که توصیه شد و از این حدود تجاوز نکردید و پیش از زمان قائم ما کسى از شما بمیرد، شهید از دنیا رفته است. ادامه دارد...
روز پنجشنبه 14/9/87 هفتمین اجلاس مجمع مشورت رؤسای کمیسیونهای شورای اسلامی شهرهای مراکز استانها وکلانشهرها در زد برگزار شد اینجانب در ابتدای جلسه مذکور سخنانی بیان نمودم که با توجه به اینکه مطالب آن در معرفی یزد جالب است متن کامل آن را تقدیم می دارم
بسم الله الرحمن الرحیم
میهمانان ارجمند ورؤسای محترم کمیسیونهای فرهنگی مراکز استانها وکلانشهرهای سراسر کشور به شهر یزد؛ دارالعباده ای که مقام عظمای ولایت دارالعلمش نیز نامیدند خوش آمدید ،شما به شهری پای نهاده اید که هشتمین امام شیعیان حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) در مسیر سفر به طوس در آن گام نهاده واقامه نماز نمودند ، شما به شهری آمده اید که در آن بیش از 500 مسجد ی است که 250 باب آن با اقامه حداقل یک وعده نماز جماعت فعال است، شهری که هزار عالم ؛ روحانی؛ واعظ ؛ امام جماعت ،مداح وشاعر اهل بیت (ع) به فرهنگ اسلامی ودینی مردم این خطه خدمت می کنند، شما در شهری حضور دارید که 4000 شهید و180 سردار شهید ؛ 9000جانباز و 800 آزاده وبیش از 40 هزار ایثار گر برای حفظ دستاوردهای انقلاب مقدس اسلامی جانفشانی نموده اند،شما به شهری آمده اید که در تمام سال روضه سید الشهدا (ع)درآن دایر است، اینجا شهرعلم وعمل وعبادت است ؛ اینجا شهر قنات وقنوت وقناعت است ؛ اینجا شهر خاک وخشت وخورشید است اینجا مهد ادب وایمان وامانت است اینجا مهد تلاش وکوشش وهمت است اینجا مهد شور وشعرو شعور است اینجا مهد قرآن وعترت (ع) است. اینجا شهر حوزه وحضور، شهر روضه نذور است اینجا شهر مناره ومسجد ومحراب است.
برادران وخواهران ، خادمان محترم فرهنگ مردم درشهرهای مختلف کشور :
به شهر آیت الله سید محمد کاظم طباطبایی یزدی استاد حضرت امام (ره) و صاحب عرو? الوثقی خوش آمدید ، به شهر آیت الله العظمی حاج شیخ عبد الکریم حایری یزدی آن مرجع عالم تشیع ومؤسس حوزه علمیه قم خوش آمدید، به شهرسومین شهید محراب آیت الله صدوقی که حضرت امام (ره) اورا دوستی آشنا برای خود وخدمتگذاری متعهد برای اسلام وفقیهی فداکار برای ایران وسرپرستی دانشمند برای استان یزد نامیدند خوش آمدید. شهر ما شهر خالق قصه های خوب برای بچه های خوب است شهر ما شهر بادگیرهای سر به فلک کشیده است شهرما شهرسخت کوشانی است که با احداث بیش از 60 کیلومتر قنوات ، آب را از دل سخت کوهها به دشت پهن وکویر انتقال دادند شهر ما شهر دهم فروردین است که درآن یاد چهلمین روز شهادت شهدای تبریز گرامی داشته شد وبه حرکت انقلاب مقدس اسلامی رونقی تازه بخشید .شهر ما شهر دوازدهم دیماه سال 1386 است که در آن مردمش با استقبالی بی نظیر از مقتدای خود وولی امرزمان حضرت آیت الله خامنه ای حماسه ای به یاد ماندنی خلق نمودند تا این روز در تاریخ استان به نام استان یزد نامیده شود.
سرزمین یزد جلوهایی با شکوه از باشکوه ترین ودرخشان ترین میراث فرهنگی وتمدن کهن ادوار کهن تاریخی ایران را در خود جای داده است تاریخ سکونت انسان در این خطه از هزاره سوم پیش از میلاد فراتر رفته به طوری که در عهد پیشدادیان طوایفِ در حال کوچ از بلخ به پارس این سرزمین را یزدان نامیدند واز آن به بعد یزد، محل عبادت ویکتا پرستی شد. شهر یزد به عنوان محلی پاک ومقدس در رأس تمام آبادی های مزبور قرار داشته است ، دره های سرسبز ومناطق ییلاقی وچشمه سارها وارتفاعات وقله ها وحیات وحش به ویژه جاذبه های کویری از خصوصیات جالب توجه طبیعت یزد است که برخی از آنها تفرجگاههای مهم مردم خونگرم استان وحتی خارج از استان به شمار می آید، استان یزد از لحاظ کنش های فرهنگی جالب توجه است چراکه این منطقه از لحاظ رفتارهای فرهنگی، مردم ِ گوناگونی ها است، این استان درقسمت فلات مرکزی ایران واقع شده است وبا مساحتی بالغ بر 130.000 کیلومتر مربع چهارمین استان کشور از جهت وسعت محسوب می شود ، حداکثر دمای آن در تابستان تا 45 درجه سانتیگراد بالای صفروحداقل آن درزمستان تا 20 درجه زیرصفرمی رسد جمعیت آن براساس آخرین سرشماری عمومی درسال 85 بیش از 950 هزارنفرکه 82درصد آن شهری وبقیه روستایی می باشند برآورد گردیده است . دراستان یزد اماکن فرهنگی، تاریخی ومذهبی بسیاری به چشم می خورد که ازجمله آن مسجد جامع کبیربا قدمتی بیش از900سال،مجموعه امیرچخماق شامل مسجد،تکیه ،میدان، حمام کاروانسرا با قدمتی بالغ بر700 سال مسجد ملا اسماعیل بنا شده درسال 1222 هجری قمری ، مسجد ریگ ، مسجد جامع فهرج قدیمی ترین مسجد ایران ،حمام خان ،باغ دولت آباد ، بیش از75 آب انبار،بادگیرهای سربه فلک کشیده خانه های قدیمی با معماری اصیل اسلامی وبسیاری ازبناهای تاریخی ومذهبی دیگر. وجوداین همه اماکن مذهب نشان ازتدین واعتقاد مردم زحمت کش ومهمان نواز یزد دارد بی شک اگردارالعباده اش نامیده اند واینک نیزبه دارالعلم مفتخرگردیده بخاطرحضورمعنوی علمای گرانقدری چون حاج شیخ غلامرضا فقیه خراسانی ، حاج سیدمحمد وزیری ،آیت الله خاتمی ، آیت الله مدرسی ، آیت الله محمد تقی بافقی وسایرعلمای فرهیخته وروحانیون پارسایش می باشد .
واینک که درمحضرشما عزیزان هستیم امیدآن داریم با استفاده از تجربیات ارزشمندتان ونظرات گرانقدرتان بتوانیم وظایف خودرا درخدمت به فرهنگ غنی این مردم ادا کنیم .بی شک این تجربیات فراروی همه کمیسیونهای فرهنگی درتمام شهرهای کشوراسلامی مان قرارخواهد گرفت قدوم پرمهرتان را ارج نهاده پیشاپیش ازقصورها وتقصیرهایمان دراکرام میهمان پوزش می طلبیم
اعجاز عددی قرآن (با استفاده از کتاب ریاضی در قرآن)
تساوی عددی وهماهنگی رقمی وتناسب در موضوعات قرآن، موضوعی است که قدرت بشری از دریافت دقیق آن ناتوان بوده واز توضیح کامل وبیان آن در می ماند به عنوان نمونه تعدادی از تناسبهای عددی آیات قرآن را بیان می نماییم:
در قرآن واژه اجر(مزد) 108 بار و واژه فعل(کار) هم همین تعداد به کار رفته است یعنی هرکاری مزد دارد وهیچ عملی چه بد وچه خوب بدون مزد نخواهد بود واژه جزاء (پاداش یا کیفر) 117 بار وکلمه مغفرت 334 بار دوبرابر کیفر به کار رفته است یعنی باب مغفرت الهی بیش از کیفر الهی به روی بندگانش باز است واژه ابلیس 11 بار وهمین تعداد فرمان به استعاذه تکرار شده است پس باید مواظب دسیسه های ابلیس باشیم با پناه بردن به خدا واژه آیات (نشانه ها) 382 بار درقرآن آمده وبا توجه به اینکه واژه الناس(مردم) 241 بار والملائکه(فرشتگان) 86 بار وعالمین(جهانیان) 73 بار در قرآن به کار رفته کلمه آیات به اندازه مجموع این واژه ها به کار رفته است یعنی مردم، فرشتگان وهمه جهانیان نشانه هایی از وجود پروردگار است . کلمه ایمان ومشتقاتش 811 بار ولفظ علم ومشتقاتش 782 بار ومترادف علم یعنی معرفت با مشتقاتش 29 بار که جمعا 811 بار می شود در قرآن به کار فته است یعنی علم ومعرفت باهم که توأم شوند ایمان را کامل خواهند نمود کلمه بر(نیکی) 20 بار وواژه ثواب ومشتقات آن هم 20 بار در قرآن به کار رفته است یعنی در مقابل هرکارنیکی ثواب وپاداش خواهد بود کلمه جحیم (دوزخ) 26 بار وکلمه عقاب (کیفر) هم همین تعداد به کار رفته است یعنی عقاب وکیفر هر گناهی آتش جهنم است و... وقتی به این آمار نگاه می کنیم به این نکته واقف خواهیم شد که آیا غیر از خدا چه کسی می تواند اینهمه نظم را در آیات نورانی قرآن جای دهد؟ البته این آمار در باره کلمات دیگری هم آمده که در پست بعدی خواهم آورد....ادامه دارد
امروز جلسه فوق العاده شورا داشتیم موضوع جلسه بررسی پیرامون طرح مطالعات جامع حمل ونقل ریلی (پروژه قطار شهری ) بود کارشناسان حمل ونقل وترافیک شهری آقایان دکتر شاهی که از افتخارات استان یزد می باشند ودکتر شیران از اصفهان در این جلسه نظرات خود را ارائه دادند.
اعضای محترم شورا ی اسلامی شهر یزد می خواهند با شناخت بیشتر این طرح را تصویب نمایند کارشناسان محترم بابیانات مبسوطی وبا استناد به مباحث علمی وتجربیات خود مطالبی را عرضه داشتند گرچه بعضی ازما اعضای محترم شورا در این زمینه دارای تخصص کافی نیستیم اما با وسواس زیاد خواهان نظرات کارشناسان ومتخصصین این امر هستیم .
اصولا هرکاری را با مشورت واستفاده از دیدگاههای متخصصین انجام دهیم ماندکار تر ومحکم تر خواهد بود.
خلاصه ای از جمع بندی نظرات ارائه شده:
انتخاب هرگونه سیستم حمل ونقل ریلی تابع میزان سفرهایی است که درآن مسیر انجام می شود واین موضوع را مطالعات منصفانه به ما می گوید واین مطالعات را باید یک تشکیلات قوی با نظارت یک ناظری غیر از آنها انجام شود . شهرهای تهران؛ مشهد؛ شیراز؛کرج؛ وتبریز در طراحی واجرای مترو نسبتا موفق بوده اند اما شهر اصفهان با اینکه اولین شهری بوده که کار را بعد ازتهران شروع کرده هنوز نتوانسته است به نتیجه وبهره برداری مطلوب برسد در شهر یزد مدیریت کریدور خیلی مهم است چون یزد یک شهر نقلی وزیباست .
برای ساخت هرکیلومترتراموا 3تا4 میلیارد تومان وبرای مترو 70 تا80 میلیارد تومان در هرکیلومترهزینه نیاز است
در پیشرفته ترین کشور های جهان 3چیز همیشه محدود است پول؛ زمان ونیروی انسانی
مشاورینی از قرار گاه سازندگی کربلا هم در باره طراحی مراحل مطالعاتی امکان سنجی قطار شهری مطالبی را بیان داشتند .
بعضی از اعضای محترم با اصل مترو در یزد مخالف بودند بعضی نظرشان این بود باید بیشتر بررسی شود وبعضی هم موافق بودند که حداقل مطالعات انجام شود نهایتا قرار شد در جلسه ای دیگر تصمیم گیری شود.